pijl

Voorbereiden op een toekomst met digitaal? Kom uit je ‘bubble’!

Gisteren verscheen in het FD een artikel over hoe slecht de opleiding accountants voorbereid op de digitale toekomst (link naar het artikel onder aan dit blog). Dat is aan de ene kant onbegrijpelijk, en aan de andere kant snap ik het wel weer heel goed. Het is onbegrijpelijk omdat inmiddels wel helder is dat digitaal een wezenlijk onderdeel van de toekomst wordt (en in veel organisaties al steeds meer is) en omdat rapport na rapport laat zien dat we aan de vooravond van een wezenlijke “skills shift” voor finance staan. Ik snap het dan weer wel omdat een (initiële) opleiding niet zomaar is veranderd. Daar gaan jaren overheen. Het is een afweging van belangen, en is gebaseerd op een geaccrediteerd curriculum dat vaste onderwerpen moet bevatten. Bovendien heb je te maken met docenten en hoogleraren die vaak ook niet vooroplopen in het omarmen van nieuwe technologie. Daarbij heb je maar weinig ruimte over om vrij in te vullen met nieuwe onderwerpen. Samen vormen deze elementen een mooie ‘bubble’, waar je maar moeilijk uit ontsnapt. En dus gaan veranderingen maar langzaam. Ook in organisaties heb je ‘bubbles’ die het zicht op de ontwikkelingen belemmeren.

 

Hoezo ‘bubble’?

Ik geef een voorbeeld van een organisatie ‘bubble’ waar finance in vast zit. Denk maar eens na over je eigen dagelijkse activiteiten. Hoe veel ben jij bezig met nieuwe technologie? De meeste finance professionals komen bijna niet in aanraking met nieuwe technologie. Natuurlijk experimenteren best veel organisaties met RPA, met data analytics etc., maar ik tref heel veel organisaties waar dergelijke experimenten niet zijn, waar finance helemaal niet is betrokken bij deze experimenten, of waar slechts een klein deel van finance zich er tegenaan bemoeit. Kortom, in de meeste organisaties zit het grootste deel van finance vast in de ‘PDCA-bubble’: Begroting opstellen, door naar de jaarrekening, door naar de ‘latest estimate’ en weer door naar de begroting voor het jaar erna. Tussendoor nog een beetje rapporteren en praten over de actuals. Zo’n ‘bubble’ is misschien nog wel prettig ook, want heerlijk voorspelbaar, maar het is tegelijk een recept voor ellende.

 

Welke gevolgen heeft de ‘bubble’?

De gevolgen van de ‘bubble’ kunnen voor finance desastreus zijn. Met een grote ‘skills shift’ in het vooruitzicht lopen we het risico dat straks hele hordes finance professionals aansluiting verliezen met wat organisaties vragen van finance. Zij zijn dan onvoldoende in staat om met nieuwe technologie om te gaan en worden overbodig op de arbeidsmarkt. In het laatste rapport van het WEF over “the future of jobs” geeft 54% van de organisaties aan dat een behoefte tot het aanleren van nieuwe skills bij medewerkers ontstaat (zie ingevoegd figuur uit het rapport).

De vraag is wanneer en hoe die nieuwe skills moeten worden aangeleerd. Een finance functie in de ‘bubble’ ziet die behoefte nieuwe skills aan te leren niet. Recent onderzoek dat PLUC! uitvoerde in het kader van Finance on a Mission liet al zien dat bijna 60% van de respondenten minder dan 2 uur per week besteedt aan nieuwe technologie.

 

Kom dus uit je ‘bubble’!

Het belang uit de ‘bubble’ te komen is groot. Onze toekomst als finance professional is afhankelijk van de mate waarin we vanuit finance in staat zijn nieuwe technologie een onderdeel van ons repertoire te maken. Maar hoe organiseer je het? Elke finance professional doet er verstandig aan een wekelijks een aantal uren uit te trekken voor het op de hoogte blijven en aanleren van nieuwe technologieën. Blok die tijd in je agenda en hou je er ook aan. De finance professional die toevallig ook titelhouder is (RA/RC) heeft misschien een voorsprong. Die is al gewend aan een leven lang leren en hoeft “alleen maar” een deel van de besteedde PE-uren om te buigen naar digitaal. De vraag is natuurlijk of dat voldoende is om de volledige skills shift te faciliteren, maar het is een begin. Organisaties kunnen hierin ondersteunen door nu al incompany programma’s te organiseren op de verschillende digitale technologieën en door de benodigde tijd collectief vrij te spelen. Spring uit de pan voor het water te warm is!

 

“Lees hier het artikel op de website van het FD: opleiding bereidt accountants slecht voor op digitale toekomst”