Credit Policy: opstellen, beheren en communiceren

Een workshop die je effectief laat zijn in het opstellen van een effectieve credit policy

pijl

Als Credit Manager ben je onder meer verantwoordelijk voor het opstellen, beheren en communiceren van de Credit Policy binnen je organisatie. Een adequaat uitgevoerd Credit Management beleid draagt immers bij aan de continuïteit én de waarde van je organisatie. Daarnaast dien je regelmatig zorg te dragen voor een update van de Credit Policy wanneer marktomstandigheden of de wet- en regelgeving rond de Credit Management processen veranderen.

Tenslotte dien je te bewaken dat de Credit Policy altijd in overeenstemming is met zowel het sales- als risicomanagement beleid van je organisatie. Deze eendaagse cursus biedt praktische aanknopingspunten voor het opstellen en beheren van je Credit Policy binnen de kaders van de voor jouw organisatie relevante omgeving en met in achtneming van de actuele wet- en regelgeving!

De training is bestemd voor credit management en financial professionals. Deelname aan deze cursus levert je zeker voordeel op indien je werkzaam bent in een van de volgende functies:

  • Senior debiteurenbeheerder
  • Credit Controller
  • Credit Manager
  • Hoofd Administratie
  • Controller en Financial Manager in de B2B, de B2C en overheidsorganisaties.

Voor deze cursus wordt verondersteld dat de deelnemers minimaal beschikken over een relevante MBO+ opleiding.

Deze bijeenkomst wordt georganiseerd in samenwerking met Next Level Academy

Leer in deze bijeenkomst:

  • hoe je een credit policy opstelt waar je organisatie echt wat aan heeft
  • hoe je in een credit policy rekening kunt houden met veranderende wet- en regelgeving
  • hoe je een credit policy actueel houdt en effectief communiceert
Investering

595 exclusief BTW

Aantal PE-uren

7 PE-uren

Meer weten over inhouse-mogelijkheden?

Diverse organisaties gingen je al voor.

Bekijk wanneer deze opleiding wordt aangeboden:



Ontvangst 8:30, Aanvang 9:00, Einde 17:00

Inleiding en theoretisch kader Credit Policy

  • Wat is een Credit Policy?
  • Waarom is een Credit Policy noodzakelijk en wat heb je eraan?
  • De invloed van organisatiedoelstellingen en context op de Credit Policy

Credit Policy opstellen

  • Wat zijn de basisbeginselen en inhoudelijke bouwstenen van een Credit Policy?
  • Wat zijn de kritische succesfactoren bij het opzetten van een Credit Policy?
  • Hoe borg je de link tussen Finance en Sales?

Credit Policy communiceren

  • Hoe draag je er zorg voor dat de Credit Policy wordt geïmplementeerd in heel je organisatie en accuraat wordt nageleefd?
  • Hoe beleg je taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden die voortvloeien uit de Credit Policy?

Credit Policy beheren

  • Hoe bewaak je de actualiteitswaarde van de Credit Policy en zorg je ervoor dat de Credit Policy aan blijft sluiten op veranderende wet- en regelgeving?
  • Hoe zorg je ervoor dat de Credit Policy in lijn blijft met je business en bewaak je bovendien de bijdrage aan de toegevoegde waarde voor je organisatie?

Na afloop van de cursus …

  • Na afloop van de cursus kun je een Credit Policy opstellen die geënt is op je business en die bovendien de verbinding legt met alle relevante processen en afdelingen binnen je organisatie. Deze Credit Policy houdt daarnaast rekening met de impact van veranderende wet- en regelgeving op de Credit Management processen.
  • Bottom-line draagt een adequaat opgestelde en nageleefde Credit Policy bij aan de continuïteit én de waarde van je organisatie. Accountants checken op de aanwezigheid van de Credit Policy en … bij het aanvragen van een lenig of kredietverzekering, zal de kredietverstrekker respectievelijk kredietverzekeraar je credit policy tegen het licht houden.
  • Als deelnemer van de cursus krijg je een model van een Credit Policy (Word-bestand) waarmee je direct aan de slag kunt in je eigen organisatie.