pijl

Gooi faalangst overboord, pas dan gebeuren mooie dingen

Bam. Daar nam webshopgigant Amazon ineens de Amerikaanse supermarktketen Wholefoods over. Alsof Coolblue de Albert Heijn opkoopt. Met een prijskaartje van 13,7 miljard dollar de grootste aankoop van Amazon ooit. Analisten noemen het al de deal van het decennium.

Waarschijnlijk is het inderdaad een briljante zet van Amazon. Het bedrijf heeft in één klap toegang tot meer dan 400 fysieke winkels met een interessante doelgroep, de hogere middenklasse van de VS die zich bekommert om gezondheid en goed voedsel. Dat betekent voet aan de grond in de offline retailsector en massa’s data over shopgedrag en mogelijkheden voor nieuwe producten.

Onvoorspelbaarheid versus zekerheid

Valt zo’n move te plannen in een vijfjarenplan? Dat valt te betwijfelen. De kracht van de overname zit hem juist in de onvoorspelbaarheid. Wat heeft een webshop als Amazon immers te zoeken bij America’s Healthiest Grocery Store?

Gek genoeg proberen we onze bedrijven te wapenen met zekerheid. Plannen en begroten, elk jaar weer, alsof we weten wat er gaat gebeuren. Het illustreert dat we vrij simpele wezens zijn. Ondanks al onze ontwikkelingen, evoluties en mogelijkheden streven we vooral naar de zekerheid dat morgen grotendeels dezelfde dag wordt als vandaag. Een lineair proces met voorspelbare categorieën en hokjes. Zo houden we de wereld behapbaar.

Bah, onzekerheid

Onzekerheid, daar houden we dus niet van. Het zorgt voor onrust, kopzorgen, chaos. We worden er chagrijnig van als ons plannetje niet blijkt te werken. En dan? Terug naar de tekentafel en met z’n allen nieuwe excel-sheets eruit persen?

Concurrenten van Amazon en Wholefoods zullen zich nu achter de oren krabben. Neem bijvoorbeeld voedselbezorgservice Instacart, wiens businessmodel mogelijk in gevaar komt. Wat nu? De economie is groter dan je eigen winkel. Je bent niet langer slechts bank of uitgever. We hebben te maken met geheel nieuwe wetten en regels, waardoor bedrijven die geen geld verdienen geld waard zijn. De verbinding met de klant staat volledig centraal.

Go for it!

Voor bedrijven als Instacart zit er maar één ding op: innoveren. Accepteer dat de toekomst onzeker is en ga nieuwe dingen proberen. Omarm de onzekerheid en wees niet bang om te falen. Dan gebeuren er pas mooie dingen. Wat de overname van Wholefoods precies gaat betekenen, zullen we moeten afwachten. Als het een succes is, kan het Nederlandse Picnic waarschijnlijk ook een telefoontje van Amazon verwachten.

 Bron: rtlz.nl

Patrick treedt op als spreker bij Finance on a Mission 2017  met het thema:
Het business model canvas (Ontwerp betere business) Breng ideeën tot leven en creëer nieuwe tools, vaardigheden en mindset.