pijl

Finance on a Mission 2018

Toen we vijf jaar geleden begonnen met “Finance on a Mission” hadden we een doel voor ogen. Wij willen de manier waarop Finance Professionals werken in organisaties effectiever maken. Dat doel is altijd richtinggevend geweest. Nu de druk op finance toeneemt onder invloed van de ontwikkelingen in digitale technologie is ons doel alleen maar relevanter geworden. In de lustrumeditie die we op 4 oktober 2018 hadden hebben we het thema digital daarom centraal gesteld. “Finance on a Mission 2018 – a digital mindset” dus. In dit bericht deel ik graag mijn persoonlijke ervaringen over Finance on a Mission 2018. Vanuit PLUC! zijn wij in ieder geval weer blij met het verloop van het event. Het geeft ons de motivatie om door te bouwen aan Finance on a Mission, om er het benchmark event van te maken voor Finance Professionals die actief werk willen maken van hun toekomst! Met de content op de eerste, de tweede en de derde plaats. Op mooie locaties en met topsprekers die een flinke portie verstand hebben van het onderwerp.

Keynote sprekers

Ook dit jaar hadden we weer een line up met keynote sprekers om van te watertanden. De aftrap was van Michael Wade, en wat maakt die een impact. Vanuit de digital vortex kwam Michael met voorbeelden die tot de verbeelding spraken. Over bedrijven die te maken krijgen met disruptie: “hoe reageren koeien als een hond de weide instapt?”, over bedrijven die voor disruptie zorgen: “Value vampires”, op zoek naar marge in jouw industrie. Ook zal het voorbeeld van “Kees” dat hij gaf de deelnemers nog wel helder voor ogen staan. Dat voorbeeld was spot on wanneer je het hebt over data-gedreven werken. Even los van je aannames en eerdere ervaringen een benadering vanuit de data kiezen. Dat geeft pas een challenge op je aannames. Ruud Hendriks spraak vervolgens en liet ons zien welke vragen je wel en welke vragen je vooral niet moet stellen bij het lanceren van nieuwe diensten en producten. “Welke markt ga je in en waarom?” is bijvoorbeeld een betere vraag dan “hoeveel omzet ga je maken?”. Dat heeft te maken met de focus die de vraag geeft. Het veranderen van de vragen die we stellen is een onderdeel van een nieuwe rol als Financial Challenger. Ook het verhaal van Jan Kees de Jager opende volgens mij wel ogen. Jan Kees is bezig om bij KPN een stevige transitie in finance te leiden en nam ons onder andere mee in de aanleiding en ook de gevolgen van die transitie. Waarom moet de finance functie die transitie wel inzetten en hoe doe je dat dan? Het was een verhaal over verandering, over navigators en over het gebruik van technologie in de finance functie.

Break-outs

In de break-outs van de dag was een verdere verdieping te halen op verschillende aspecten van nieuwe technologie, of was een discussie te voeren over de wijzigende rol van Finance. Zo hadden we break outs waarin werd gesproken over de disruptie van finance door nieuwe technologie (Jark Otten van KPMG), over de ontwikkelingen in A.I. (Sander van Dedem van IBM) en over moderne ICT structuren met ‘cloud first’ en ‘integratie design’ als basis (Sjoerd-Jaap Westra van Workday). Daarnaast werden twee Round Tables georganiseerd waarbij onder leiding van senior Finance Professionals werd gekeken naar nieuwe rollen in Finance (Kees Veraart van Parker Hannifin) en naar het beter ondersteunen van de organisatie door meer te doen met data (Cor Jan Willig van New Skool Media).

Wie je bent is belangrijk voor wat je kunt gaan doen!

Het is relevant om te weten welke rol bij jou past in de nabije toekomst. En wat past is sterk afhankelijk van jouw voorkeuren. Als uitsmijter kon je tijdens Finance on a Mission nog zien hoe technologie ook al een weg heeft gevonden naar persoonlijkheidsonderzoek. Je kunt dus tegenwoordig al een foto laten maken van je brein (een brainfie) en die foto vertelt je belangrijke dingen als hoe open je staat voor verandering, hoe volhardend je bent,  hoe het is gesteld met je IQ en EQ en nog een 40-tal andere zaken. Wanneer je een eerste indruk zou willen krijgen van hoe je in elkaar zit voor wat betreft voorkeuren en een “foto” van je brein je wat ver gaat kun je op onze site een gratis testje doen op basis van “Big Five” persoonlijkheidsonderzoek: https://www.pluc.nl/tipi-een-korte-vragenlijst-op-basis-van-de-big-five/

Wij danken alle deelnemers voor hun komst en bijdrage aan het succes van Finance on a Mission 2018. Heel veel succes allemaal met de persoonlijke zoektocht naar de rol die je past. En een beetje meer “tech savvy” is echt een goed idee, daar ga je ontzettend veel profijt van hebben in die “bright future” die voor ons ligt!

Finance on a Mission 2019
Wij starten nu met de voorbereidingen voor 2019. Het thema kiezen we komende week en daarna gaan we op zoek naar sprekers en werkvormen. Ook volgend jaar ligt de nadruk vooral op content en relevantie! Denk alsjeblieft nog even aan het invullen van de evaluatie. Met een paar minuten van je tijd help je ons FOAM nog beter te maken en verder af te stemmen op jouw behoefte. Nogmaals dank voor het bezoek en hopelijk tot volgend jaar.