pijl

Efteling

19 september was PLUC! te gast bij de Efteling voor een Experience Sharing. De onderwerpen van de Experience Sharing was “de invloed van cultuur op control”. De cultuur beïnvloedt alle aspecten van een organisatie.

Als eerste kwam Daan van Baarsen aan het woord. Daan is de Financieel Directeur van de Efteling. Hij gaf aan dat de impact van de cultuur op de finance functie groot is. De cultuur van de Efteling is gevat in de term “betovering”. Al het gedrag en alles in het park moet in het teken staan van “betovering” en een optimale klantbeleving. De Efteling stuurt daarom primair op de klanttevredenheid en de Net Promotor Score. Maar betovering en daarmee de cultuur speelt ook een belangrijke rol bij het doen van investeringsbeslissingen. Soms maakt de Efteling investeringsbeslissingen die op basis van een “koude” businesscase misschien niet het meest wenselijk lijken. Dat doet de Efteling echter om het “beleving” verhaal in stand te houden. Een nieuw kantoorpand? Waalwijk zou het meest voordelig zijn, maar in het kader van “Beleving” wordt een duurder pand gebouwd in de Efteling en gecombineerd met een theaterfunctie. Een nieuwe achtbaan? In het kader van “Beleving” wordt een heel verhaal om de achtbaan heen gebouwd. Deze manier van kijken zorgt voor een totale beleving die in de visie van Daan op de lange termijn het beste resultaat geeft. Wat Daan daarbij aangeeft is dat hij beseft dat hij te maken heeft met aandeelhouders die deze visie ondersteunen. Andere pretparken volgen vaak een ander beleid. Dat zie je dan wel terug in de NPS en klanttevredenheidscijfers van die parken.

Na Daan kwam Olof Bik aan het woord. Hij ging in op het fenomeen cultuur in organisaties. Hij kon mooi aansluiten op het verhaal van Daan en legde regelmatig de koppeling tussen zijn beelden en het verhaal van de Efteling. Daarnaast had Olof heel veel voorbeelden van organisaties die laten zien dat de cultuur alleszeggend is voor de manier waarop bedrijven functioneren en de resultaten die ze bereiken. Aan de hand van een eenvoudig model waarbij gewenste cultuur naast de werkelijke cultuur wordt gezet liet Olof zien waar het mis kan gaan wanneer daar geen alignment bestaat. Duurzaam succesvolle organisaties worden volgens Olof gekenmerkt tussen een hoge alignment tussen gewenste en werkelijke cultuur. “Gedrag in organisaties wordt in belangrijke mate gedreven door de boodschappen die mensen denken te ontvangen over wat écht gewaardeerd wordt”.

De combinatie van het verhaal van Daan en Olof in een prachtige setting als de Efteling leidde tot een mooie en ispirerende bijeenkomst. Bovendien was opnieuw veel interactie een kenmerk van de bijeenkomst. De bijeenkomst werd afgesloten in het restaurant bij Ravelijn. Een perfecte setting om even na te praten over de bijeenkomst.