pijl
  • Welke toekomstige finance rol past jou eigenlijk? Vraag jij je wel eens af welke rol voor jou is weggelegd in de toekomst? Ik schreef al vaker een blog over hoe belangrijk het voor je functioneren en je succes is om jezelf te kennen. De “persoon-omgeving-fit” is essentieel voor een goed en prettig functionerende (finance) professional. Maar enige tijd geleden zat ik in ...
  • Authenticiteit is niet te digitaliseren! Ik heb al vaker geschreven en gesproken over de impact van de digitalisering op het vakgebied van Finance. Als Finance Professional mag je jezelf best zorgen maken over de ontwikkelingen die op dat vlak gaande zijn. Je vraagt je bij het lezen van de mogelijkheden op het gebied van digitalisering soms echt af wat er ...
  • Big data, een veelbelovende ontwikkeling voor Finance Big Data als fenomeen is niet nieuw. Big Data ontwikkelt wel snel omdat de hoeveelheid data die beschikbaar is en komt exponentieel groeit. Iedereen heeft apparaten die een enorme hoeveelheid aan data genereren en opslaan en ergens weten we dat we die data in kunnen zetten voor bijvoorbeeld marketing, maar ook voor gezondheid en wetenschap. ...
  • Is de CFO de zonnekoning van de 21ste eeuw? De afgelopen decennia is er in de rol van de CFO veel veranderd. Waren er 50 jaar geleden nog nauwelijks CFO’s in ondernemingen te vinden, anno nu krijgt hij een steeds groter wordende set aan verantwoordelijkheden. Stevenen we af op een toekomst waarin de CFO de rol van zonnekoning op zich neemt? Of ligt voor ...
  • Met deze 9 stappen groeit jouw bedrijf exponentieel Wil je groot worden als onderneming, dan biedt een zogeheten exponentieel businessmodel solaas. Docent Lisa Kay Solomon van de Amerikaanse Singularity University en ceo Patrick van der Pijl van Business Models Inc. leggen uit waarom je exponentieel moet groeien. Een businessmodel heb je als bedrijf logischerwijs nodig. Je wil immers vast hebben staan hoe je bedrijf zaken regelt ...
  • Gooi faalangst overboord, pas dan gebeuren mooie dingen Bam. Daar nam webshopgigant Amazon ineens de Amerikaanse supermarktketen Wholefoods over. Alsof Coolblue de Albert Heijn opkoopt. Met een prijskaartje van 13,7 miljard dollar de grootste aankoop van Amazon ooit. Analisten noemen het al de deal van het decennium. Waarschijnlijk is het inderdaad een briljante zet van Amazon. Het bedrijf heeft in één klap toegang tot ...
  • Wereld om ons heen verandert wel degelijk en ook nog eens steeds sneller Paul de Beer, hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam, schrijft in zijn column dat alles weliswaar verandert, maar dat het allemaal niet zo snel en ingrijpend gaat als wel wordt beweerd (FD 11 april). De Beer baseert zijn conclusie mede op het vergelijken van film- en stadsbeelden van 30 jaar geleden met de realiteit ...
  • Waarom veel taart eten niet werkt!? Als finance professional kan ik me voorstellen dat u zich soms voelt als een deelnemer aan een zoveel-mogelijk-taart-eet-wedstrijd, waarin de hoofdprijs gelijk is aan een gigantische taart. Hoe beter u wordt, hoe beter u moet worden. Echter, ‘meer doen’ is niet langer het antwoord op ‘te veel om te doen’. Maar wat dan wel? “Het best bewaarde ...
  • Margriet Sitskoorn: ‘Wees geen slaaf van je to-do list’ Doelen stellen lijkt makkelijk, maar in een wereld waarin we constant in verbinding staan wijken we daar al snel af. Het slechte nieuws is dat die wereld niet langzamer zal worden. Maar, volgens neuropsycholoog Margriet Sitskoorn, is er ook goed nieuws: je brein kan zich aanpassen. Weinig is zo adaptief als het menselijk brein. Charles Darwin ...
  • Waarom de meeste rapportages niet effectief zijn Ik kreeg laatst weer het Magic Quadrant van Gartner in de bus met het overzicht van de ‘beste’ BI-software leveranciers. Al ruim 25 jaar volg ik de Business Intelligence software markt, eerst op de voet en sinds enkele jaren van een grotere afstand. Het viel me op dat de grote spelers van toen er nog ...
  • Ongelijke monniken, gelijke kappen? Ik was laatste bezig met het voorbereiden van een “ronde tafel” op het thema “Finance en innovatie”. Tijdens die voorbereiding drong het tot me door dat ik de finance functie in staat acht innovatie eigenhandig om zeep te helpen wanneer ze haar gang mocht gaan. Dat is een gedachte waar ik zelf van schrok. Vond ...
  • Dit zijn de drie bouwstenen van high performance leiderschap De beste managers, teams of medewerkers richten zich op zaken die hen makkelijk van A naar B brengen, zegt high performance-expert Paul Rulkens. Deze top-presteerders maken gebruik van de drie wetten van high performance leiderschap. #1 Helderheid Exponentieel succes begint met een ambitieuze en realistische visie. Organisaties hebben vaak last van het Columbus-syndroom: ze weten niet waar ...
  • Denken in “gaten” Het is al weer even geleden dat ik Jos Burgers in actie zag. Zijn bijdrage staat echter nog altijd op mijn netvlies gebrand. De ongekende scherpte, de humor en de opeenvolging van praktische inzichten, allemaal zaken die Jos een spreker van de buitencategorie maken. Jos is bovendien een begenadigd schrijver die op een heldere manier ...
  • Stimulering crowdfunding door de overheid: de oplossing voor een florerend mkb & toegenomen maatschappelijke samenhang? Iedere ondernemer in Nederland heeft van crowdfunding gehoord. Maar nog maar 1-3% van de Nederlandse ondernemers zet het in. Veel ondernemers twijfelen of crowdfunding bij hen past of weten niet hoe ze het in moeten zetten. Ondernemers stappen daarom vaak naar hun oude vertrouwde bank, die lang niet altijd oplossingen biedt. Maar wat als iedere ...
  • Vijf ongemakkelijke vragen over uw leiderschap van Paul Rulkens In mijn werk met high performance organisaties ben ik vijf mindsets tegengekomen die het onderscheid maken tussen goede leiders en uitstekende leiders. Hoe zou u uzelf en uw organisaties beoordelen op ieder van deze vijf vragen? 1) Is ‘meer doen’ het standaard antwoord op ‘te veel om te doen?’ De belangrijkste hulpbronnen die u heeft zijn tijd ...
  • Dan Ariely is een ‘must see’ voor iedere finance professional! Ik moet iets bekennen. Ik ben blij. Een beetje opgewonden zelfs. En dat heeft allemaal te maken met het feit dat Dan Ariely naar Nederland komt. Dan Ariely is dé gedragseconoom van deze tijd. Zijn onderzoek is baanbrekend en geeft fantastische inzichten op het vaak irrationele gedrag van de mens. Zijn inzichten zijn verrassend en ...
  • Crowdfunding is meer dan hip Toen Gijsbert Koren en Simon Douw zo’n zeven jaar geleden in de wereld van crowdfunding stapten, had eigenlijk nog amper iemand van het fenomeen gehoord. Nu is crowdfunding net zo hip als pulled pork en een fixed gear-fiets. Maar daarmee doen we het fenomeen tekort, want crowdfunding schudt het startup-imago van zich af en wordt, ondanks ...
  • Column Jan van Setten: Je concurrenten kies je zelf Sprout-columnist Jan van Setten moedigt je aan om keuzes te maken. ‘Heb je eigenlijk nog veel concurrenten in jouw branche? Ja? Weet je nog waarom je daarvoor hebt gekozen? Voor die concurrenten, ja.’ ‘Daar heb ik niet voor gekozen’, zul je denken. Toch heb je dat (onbewust) wel degelijk gedaan. Als je diensten of producten levert die ...
  • High performance finance Hoe worden de besten nog beter? Het antwoord op deze vraag is de essentie van high performance organisaties. In mijn werk met top individuen, teams en organisaties heb ik gezien dat de besten zich richten op die activiteiten die hen op de meest makkelijke manier van A naar B brengen. Als finance professional heb je ...
  • Ik heb jou niet nodig. Oftewel: hoe herken je een solist in de boardroom? Je ego. Dat stukje van je persoonlijkheid dat je toont aan de buitenwereld. Nuttig, totdat het tegen je gaat werken. In deze blog behandelen we ego’s die je in de boardroom het meest tegenkomt. Hoe herken je ze? En hoe voorkom je dat ze je bedrijf beschadigen? In deze blog: de solist.  De solist  We zitten in ...
  • Een effectieve finance professional is een kampioen in de dialoog Herken je dat? Zo’n gesprek waarvan je wegloopt en waarbij je het idee hebt dat je een afslag hebt gemist? Of zo’n gesprek waarbij je een prima gevoel hebt, maar dat uiteindelijk geen resultaat geeft. Je hebt een ‘ja’ gekregen, maar tot actie wordt niet overgegaan. Waar ligt dat nu aan? Hier speelt een bekend ...
  • Hoe krijg ik een zaal enthousiast? Sfeer is belangrijk bij je presentaties. Zeker als je regelmatig voor grote groepen presenteert wil je dat het enthousiasme bij de deelnemers voelbaar is. Maar hoe krijg je mensen echt enthousiast? Enthousiasme werkt aanstekelijk. Als je publiek ziet dat je vanaf het eerste moment oprecht enthousiast bent over je boodschap en de presentatie zullen zij dat ...
  • Hoe heftig wordt dat nou, die robotisering? Laatst kwam ik een artikel tegen over de veranderingen op de arbeidsmarkt (link onder aan dit blog opgenomen). Dat was een prima artikel waarin een nuancering werd geplaatst bij de impact van robotisering op de werkgelegenheid. Strekking: het wordt niet zo’n rampscenario als sommige onderzoeken laten zien. Een concreet voorbeeld dat wordt aangehaald is het ...
  • Weg met dat oude gereedschap! Soms vraag ik me af hoe het toch komt dat de gereedschapskist die we als finance professional hebben zo tekortschiet in deze tijd. Vorige week beschreef ik nog hoe de gereedschapskist van morgen er volgens mij uitziet. Ik wil nu ingaan op de moeite die wij hebben om afscheid te nemen van oud gereedschap. Het ...