pijl

Authenticiteit is niet te digitaliseren!

Ik heb al vaker geschreven en gesproken over de impact van de digitalisering op het vakgebied van Finance. Als Finance Professional mag je jezelf best zorgen maken over de ontwikkelingen die op dat vlak gaande zijn. Je vraagt je bij het lezen van de mogelijkheden op het gebied van digitalisering soms echt af wat er nog overblijft voor de Finance Professional. Toch biedt de digitalisering volgens mij volop kansen voor de Finance Professional. Kansen op een verdieping en verbreding van de rol. Op meer contact met de business en meer invloed op beslissingen. Op het eindelijk loskomen van dat eeuwige terugkijken dat veel Finance Professionals nog bezighoudt. De kansen liggen voor het grijpen maar ze vragen om het actief ontwikkelen van vaardigheden die ook straks van belang zijn. Verdiep je dus in de ontwikkelingen op ons vakgebied en denk na over de richting die jij voor jezelf ziet en de vaardigheden die jij moet ontwikkelen. Wachten is geen optie, de tijd haalt je in wanneer je stil blijft zitten. In dit blog kijk ik naar een aspect van de Finance Professional dat mijns inziens niet geraakt wordt door de digitalisering, en dat is je authenticiteit. Wie je bent dus, en daarmee kun je straks een belangrijk verschil maken.

 

Laat anderen niet onverschillig over je zijn

Het geheim van authenticiteit is handelen vanuit een drang iets te creëren. Die drang maakt je handelen oprecht en maakt jou betrouwbaar. Mensen die vanuit authenticiteit werken komen geloofwaardig over en hebben een positieve invloed op hun omgeving. Authentieke mensen werken heel duidelijk vanuit een missie die ze drijft. Die missie is zichtbaar in het gedrag en het waarneembare gedrag van mensen die vanuit een missie werken werkt aanstekelijk. Het maakt bovendien dat anderen authentieke personen gaan missen wanneer ze er niet zijn. Jezelf goed kennen, weten waar je voor staat en waar je voor gaat in het leven, dat is een belangrijk ingrediënt voor authenticiteit. Ga dus op zoek naar wat je drijft en start met werken vanuit je missie. Naast het feit dat het je sowieso verder brengt in je carrière en je geluk is er geen algoritme dat in de buurt komt van jouw authentieke ik.

 

Het verschil dat mensen maken

Het authentieke dat je als mens kunt brengen kan echt een verschil maken in organisaties. Veel activiteiten zijn te digitaliseren, maar het zorgen dat een organisatie functioneert als een organisatie niet. Dat blijft een menselijk aspect. En dat is waar wij als Finance Professionals een verschil kunnen maken. Omdat we vanuit PLUC! regelmatig samenwerken met Brian Farley (je weet wel, die bondscoach van het Nederlands Honkbalteam die wereldkampioen werd met Nederland en die inmiddels coach is bij Authentiek leiderschap) probeer ik met een voorbeeld uit het honkbal dit punt te verduidelijken.

 

Stel je moet een honkbalteam wereldkampioen maken. Daarvoor kun je spelers selecteren en kun je trainen. Je hebt alle gegevens van alle spelers ter beschikking en je hebt de beste trainingsmethoden voor handen. Welk team stel je samen? Hoe ga je trainen? Alleen op basis van de data kies je ongetwijfeld de beste spelers met de beste statistieken. Op basis van de beschikbare trainingsmethoden neem je ongetwijfeld de laatste inzichten mee en stel je een mooi schema samen. Dat is precies wat een algoritme ook kan doen. Maar daarmee word je dus geen wereldkampioen. Dan is het ineens belangrijk hoe de onderlinge dynamiek is. Dan wordt het ook essentieel om in de gaten te hebben hoe mensen er mentaal voor staan en de strategie daarop aan te passen. En dan is het ineens weer juist de menselijke kant die belangrijk wordt voor echt succes.

 

Zo werkt het in organisaties ook. Cijfers, verbanden, trends en voorspellien, dat wordt straks allemaal het domein van algoritmen. Duiding geven aan de cijfers, het verhaal weten bij de uitkomsten van algoritmes, het scherp houden van de organisatie en vooral het weten hoe je mensen in beweging krijgt, dat is het domein dat de Finance Professional kan claimen. Dat gaat een stuk beter vanuit je eigen authentieke ik.

 

Een praktische workshop op dit vlak in heet aanbod van PLUC!

Nieuw in het aanbod van PLUC! is dit jaar de exclusieve workshop ‘Authentiek Leiderschap’ van een dag (voorheen een middag) voor nog meer impact. Tijdens de workshop leer en ervaar je vanuit de metafoor ‘Het Nederlandse Honkbal team’ hoe het werkt met authenticiteit en met leiderschap. Hoe neem je mensen mee, hoe stimuleer je ze, hoe doorbreek je blokkerende patronen en hoe laat je je eigen missie en die van de organisatie leidend zijn?

Brian Farley en Karin Zwanikken, beide coach van het bureau Authentiek Leiderschap nemen je op een zeer inspirerende manier mee in de belangrijkste lessen van Authentiek Leiderschap.

Details over de workshop.